بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۴ :: همه چیز درباره فروت کرفت

همه چیز درباره فروت کرفت

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است


 

خواص خرمالو

 

 

آشنایی با خواص خوراکی‌ها- خرمالو از جمله میوه‌هایی است که اگرچه در حالت نارس گس و سفت است ولی اگر آن را در دمای معمولی اتاق قرار دهید، به مرور خواهد رسید و نرم و شیرین می‌شود.

 

 

البته طعم و مزه آن به نوع خرمالو بستگی دارد؛ به این معنا که حتی بعضی از انواع رسیده نیز همچنان حالت گسی را دارند. خرمالو علاوه بر اینکه به صورت خام و تازه مصرف می‌شود، در آجیلمیوه‌های خشک نیز یافت می‌شود. در ضمن از پخته آن نیز به صورت مربا، مارمالاد و همچنین در انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

خواص غذایی


خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین‌های B1، B2، B3 و ویتامین C است. این میوه همچنین مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن را مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.

 

 

خواص درمانی


ـ خوردن خرمالوی رسیده برای افرادی که از سینه‌درد در رنج هستند، توصیه می‌شود.


ـ می‌گویند اگر خرمالو را به صورت ناشتا میل کنید، برای درمان اسهال خونی بسیار مفید خواهد بود.


ـ خرمالو برای بیماران کبدی، کلیوی و نقرسی نیز مفید است.


ـ خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می‌شود.

 

 

یک عدد خرمالوی 25 گرمی چه دارد؟

 

 

چربی
0/10گرم
ویتا مینc 
16/5 میلی گرم
انرژی
22کیلوکا لری
کربوهیدرات
0/2گر م 
پروتئین 8/38 گرم

 

 


منبع:beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۲۰
admin

 

سیب,خواص سیب,فواید سیب,خاصیت سیب,خواص سیب ترش

خواص سیب


خواص سیب

خواص سیب-سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش  و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.


کلیات گیاه شناسی

درخت سیب در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و سیب میوه‌ ایست که می‌توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگلهای شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می‌گویند. سیب انواع مختلف دارد. انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می‌باشد. سیب نوع ترش و شیرین دارد.

 

ترکیبات شیمیایی سیب

خواص سیب -سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌مناسبت نیست که یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی‌نیاز می‌کند.

 

خواص سیب

-یکی از خواص سیب این است که  در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی  طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C  و A  ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم  و پتاسیم می‌باشد.

 

 

خواص سیب

خواص سیب

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است فشارخون را منظم می‌کند.خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون  می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که  برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است،اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان  را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

 

-از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند،یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل  و نقرس توصیه می‌گردد.

 

-سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر،  اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که اثر آرام بخشی دارد،دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل  شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم  و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

 

خواص سیب ترش

-خواص سیب ترش-سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می‌برد.

-سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.

-آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌رود.رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.

-مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.

-سیب ترش برای آنهائی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.


منبع:beytoote.com

برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۱۸
admin


خواص انبه

 

 

نحوه استفاده انبه : برگ، گل، میوه و هسته آن مصارف خوراکی دارند

 

 

خواص انبه : انبه Mango

 

 

نام علمی انبه : Mangifera indica

 

 

انبه درختی است زیبا که ارتفاع آن تا 10 متر می رسد . منشا انبه هند و مالزی و برمه می باشد ولی هم اکنون در تمام مناق استوایی و حاره کشت می شود . انبه از 4000 سال پیش وجود داشته است .

 

 

برگهای این درخت نیزه ای شکل ، گلهای آن زرد یا قرمز رنگ و بصورت خوشه ای وجود دارد . میوه آن که انبه یا منگو نامیده می شود بیضوی شکل و دارای طعمی مطبوع وشیرین بوده و دارای هسته ای نسبتا بزرگ است . انبه در اوائل ماه می می رسد و تا اوائل سپتامبر موجود است .

 

 

انبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است . انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد .

 

 

1)انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .

 

2)انبه تقویت کننده قوای جنسی است .

 

3)رنگ صورت را درخشان می کند .

 

 

4)دهان را خوشبو می کند .

 

5)ادرار آور است .

 

6)یبوست را برطرف می کند .

 

7)انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .

 

8)انبه تمیز کننده خون می باشد .

 

9)خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .

 

10)انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .

 

11)برای رفع اسهال مفید است .

 

12)خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .

 

13)برای درمان بواسیر مفید است .

 

14)عطش را برطرف می کند.

 

15)انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .

 

 

خواص مغز هسته انبه

 

 

خواص مغز هسته انبه

 


انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

 

مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .

 

1-خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .

 

2-برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .

 

3-سرفه های سخت را درمان می کند .

 

4-درمان کننده بواسیر خونی است .

 

5-خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .

 

6-مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .

 

7-برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .

 

8-ضد استفراغ است .

 

 

خواص درخت انبه

 

 

دیگر خواص درخت انبه

 


1.گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .

 

2.اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود 3 گرم آنرا با 10 گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .

 

3.صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .

 

4.برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .

 

5.برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .

 

 

مضرات انبه :

 


هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید .

 

اگر خون انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد .

 

منبع:beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۱۶
admin


خواص انگور سیاه

 

 

خوردن انگور قرمز پیری را به تاخیر می اندازد.

 

 

دانشمندان می گویند: انگور قرمز دارای ماده ای به نام رسوراتول است که نوعی پروتئین موسوم به سرتوئین در بدن انسان می سازد و این پروتئین نیز موجب جوان ماندن و طراوت کروموزوم های انسان می شود.

 

 

به گفته محققان : انگور قرمز همچنین دارای موادی است که خطر ابتلا به سرطان و التهاب های جسمی را کاهش می دهد

 

منبع:beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۱۴
admin


خواص درمانی شلیل

 

اعتقاد بر این است که شلیل یکی از قدیمی ترین میوه ها بوده و ظاهراً 2000 سال قبل در چین رشد می کرده استتا اواخر دهه 40 شلیلها سبز کم رنگ ، دارای اندازه ای کوچک و گوشتی سفید داشته اند.

 

گوشت آن آبدار بود اما میوه ای بسیار ترد با هسته ای کم عمر محسوب می شد. شلیل امروزه با کمک پرورش دهندگان و مدارس کشاورزی از اجدادشان فاصله بسیار زیادی گرفته اند. اکنون شلیها بسیار تطبیق پذیرند و در آشپزی کاربرد زیادی دارند.آنها چه بصورت پخته و چه خام جایگزین خوبی برایهلو هستند چون قبل از آماده سازی نیازی به کندن پوست آنها نمی باشد.

 

در حال حاضر بیش از 150 گونه شلیل وجود دارد که فقط از نظراندازه ، شکل ، طعم ، بافت و رنگ متفاوت هستند. انتظار می رود با معرفی دو یا گونه جدید شلیل در هر سال محبوبیت این میوهمداوم باشد.گونه های موجود شلیل پیوسته از نظر طعم بهتر و ظاهری زیبا تر و عمر طولانی تر هسته در حال ارتقا می باشند.بسیاری از گونه های جدید که شما امروزه از آنها لذت می برید شاید در 5 یا 10 سال آینده دیده نشوند.

 

شلیل سرشار از ویتامین های C و A و بهترین میوه برای افراد گرمازده است.بیش از 150 گونه شلیل در دنیا وجود دارد. شلیل میوه بومی آسیاست. این میوه که هلوی بدون کرک نامیده می شود، از خانواده هلو است و طعمی شیرین تر از هلو دارد.

 

شلیل در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی که از مهمترین علل مرگ و میر هستند موٌثر است.

 

ویتامین C موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد. این میوه منبع بسیار غنی ای از بتاکاروتن است. بتاکاروتن با خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار نیرومندی که دارد و با ارتقای سطح ایمنی بدن از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

 

یکی دیگر از خواص بتاکاروتن، جلوگیری از بروز بیماری های قلبی ـ عروقی است.فیبر دیگر ترکیب قابل توجه در این میوه است که سبب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی بویژه قندها می شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می دهد. مصرف شلیل می تواند در کنترل قندخون موٌثر باشد.


منبع: beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۱۲
admin

 

خواص انجیر

 

 

انجیر در آسیا رویش می کند. امروزه بیشتر از 600 نوع متفاوت انجیر وجود دارد. انجیر خشک محتوی مقدار زیادی قند( در حدود 60 درصد) می باشد. این دلیل خوبی است برای آن که ورزشکاران از انجیر استفاده می کردند.

 

 

رومی ها انجیر تازه را به برده هایشان می دادند، برای آن که آن ها بتوانند بهتر کار کنند. انجیر خشک در آن زمان خیلی کم مصرف می شد. انجیر از درختی به نام فیکوس( Ficus) می روید.

 

 

انجیر یک میوه شیرین می باشد. محتوی مقدار زیادی هسته است و غالبا خشک مصرف می شود. انجیر تازه بسیار خوشمزه می باشد و از آن مربا و ترشی درست می کنند.

 


پوست انجیر بسیار نرم است و به همین خاطر نگهداری و انتقال آن بسیار مشکل می باشد.

 


در کشورهای گرمسیر، انجیر به صورت خشک صادر و ذخیره می شوند.

 


انواع مختلف انجیر، دارای برگ های متفاوتی می باشد.

 

 

درخت انجیر در حدود 6- 5 متر می باشد. درخت انجیر برگ های سبز و خاکستری رنگ دارد. میوه درخت انجیر، زرد رنگ می باشد. درخت انجیر تا 20 سال میوه می دهد.بر طبق تحقیقات سازمان خواربار آمریکا، ایران دومین کشور بزرگ صادر کننده انجیر می باشد.

 


انجیر تازه را از اوایل خرداد تا اوایل شهریور می توان یافت. اما انجیر خشک را در هر زمان که میل داشتید، می توانید پیدا کنید.

 

 

حال فواید انجیر را برای شما بیان می کنیم:

 

 

خواص انجیر

 

1- کاهش فشار خون

 


انجیر منبع خوب پتاسیم می باشد و همان طور که می دانیم، پتاسیم، عنصری است که برای کنترل فشار خون به کار می رود. کمبود پتاسیم، مخصوصا وقتی که غذاها دارای مقدار زیادی سدیم(نمک) باشند، می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود.

 

 

2- کاهش وزن


انجیر، منبع خوبی از فیبرهای غذایی می باشد. فیبر، اثر مفیدی بر کاهش وزن دارد و گرسنگی را به تاخیر می اندازد.

 


3- جلوگیری از سرطان سینه


به خاطر داشتن فیبر بالا، از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می کند.

 


4- بالا برنده تراکم استخوان


انجیر دارای مقدار زیادی کلسیم (79 میلی گرم در 224 گرم انجیر) می باشد. تحقیقات نشان داده است که کلسیم در انجیر به همان اندازه کلسیم موجود در شیر می باشد.

 


کلسیم، به عنوان بالا برنده تراکم استخوان شناخته شده است. به علاوه، پتاسیم موجود در انجیر، دفع ادراری کلسیم را کاهش می دهد. پس انجیر یکی از بهترین ها برای افزایش تراکم استخوان می باشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

 

 

5- جلوگیری از ضعف عضلات

 

مطالعات نشان داده است که افرادی که روزانه 3 عدد یا بیشتر میوه مصرف می کنند، ضعف و انحطاط عضلانی کمتری دارند.

 


6- انجیر منبع خوبی از منیزیم نیز می باشد.

 

 

7- ملین و ضد یبوست است.

 

 

8- به بهبود سرفه و نفس کشیدن راحت کمک می کند.

 

 

9- انجیر تازه مقدار کمی ویتامین C دارد و بهترین منبع(نسبت به دیگر میوه ها) ویتامین B6 می باشد.

 

 

10- انجیر برای هضم بهتر غذا بسیار مفید است. برای کم خونی مفید است.

 

 

11- انجیر برای افراد دارای کلسترول بالا و اسید اوریک بالا ، بسیار مفید است.

 

 

12- تشنگی را از بین می برد.

 

 

13- انجیر به عنوان دارویی برای تولید انرژی و قوی شدن به کار می رود.

 

 

14- انجیر برای افرادی که رشد غیر طبیعی دارند، بسیار مفید می باشد.

 

 

15- از سرطان روده جلوگیری می کند. انجیر جلوی رشد سلول های سرطانی را می گیرد.

 

 

16- آنتی اکسیدان زیادی نسبت به سایر میوه ها دارد.

 

 

17- امگا 3 و امگا 6 دارد. پس برای سیستم اعصاب، مغز و قلب بسیار مفید می باشد.

 

 

18- سدیم کمی دارد.

 

 

19- انجیر برای بهبود سردرد، دندان درد ، تهوع، تب، نقرس، گوش درد ، سوختگی، معده درد، ورم چرکی(آبسه) ، بیماری های ریوی و بیماری های مقاربتی مفید است.



فواید انجیر خشک

 

 

خواص انجیر

 

 

1- انجیر خشک درمان کننده نفخ و باد معده می باشد.

 

 

2- انجیر خشک نسبت به انجیر تازه، 5 برابر بیشتر کالری دارد.

 

 

3- انجیر خشک دارای مقدار زیادی آهن می باشد.

 


فواید شیره انجیر

 

1- شیره انجیر داروی خوبی برای افسردگی می باشد.

 


2- شیره انجیر، از بین برنده زگیل می باشد.

 

 

فواید برگ انجیر

 

 

خواص برگ انجیر

 


ممکن است با خودتان فکر کنید که برگ انجیر به چه دردی می خورد. در بعضی از کشورها، برگ انجیر، جزوی از غذا می باشد.

 

 

1- برگ انجیر برای دیابتی ها مفید است و مقدار انسولین تزریقی مورد نیاز برای شخص دیابتی را کم می کند.

 

 

2- برگ انجیر را به آب جوش اضافه می کنند و به عنوان مرهم برای درد به کار می برند.

 

 

3- برگ انجیر به پایین آوردن تری گلیسیرید خون کمک می کند.

 

 

نعمات خداوند بسیار زیاد است. به هر نعمتی نگاه کنید، می بینید برای همه ما خوب و مفید است.

 

 

اما نباید هیچ گاه این اصل را فراموش کنیم که: "کم بخور، همیشه بخور".

 

منبع: beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۲:۱۰
admin


 

خواص توت

 


این روزها به هر میوه‌فروشی‌ای که سر می‌زنیم با دیس‌های بزرگی که پر از توت‌های سفید و شیرین است‌ مواجه می‌شویم؛ میوه نوبرانه بهار که طرفداران زیاد و خواص درمانی بی‌شماری هم دارد.

 


قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد.

 

درخت توت از درختان بزرگ و مرتفعی است که ارتفاع آن به 20 متر و قطرش به یک متر می‌رسد. این درخت بومی چین است و در چین مرکزی و شرقی به صورت بومی وجود دارد. توت قرن‌ها پیش به اروپا برده شد. این درخت در آمریکا در اوایل دوران استقلال این کشور به عنوان منبع غذایی برای کرم ابریشم مورد استفاده قرار گرفت.

 

پوست شاخه‌های جوان نیز برای بسته‌بندی و بستن پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ درخت توت سفید، به عنوان تنها غذای کرم ابریشم، اهمیت اقتصادی ویژه‌ای ‌دارد و گاه درخت توت اساسا به همین منظور کاشته می‌شود.

 


توت با خاصیت

 

توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پرکالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی 61 کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی 0.9 گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت 1.1 گرم چربی دارد و حاوی 16 میلی‌گرم کلسیم است. میزان کلسیم توت قابل توجه است. بد نیست بدانید میزان توصیه شده‌ کلسیم 800 میلی‌گرم در روز است. یکصد گرم توت همچنین حاوی 0.8 میلی‌گرم آهن،

280 واحد بین‌المللی ویتامین آ ، 0.02 میلی‌گرم ویتامین بی یک ، 0.06 میلی‌گرم ویتامین بی 2 ،1.1 میلی‌گرم ویتامین B3 و 16 میلی‌گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است. بد نیست بدانید هر 100گرم توت خشک 360 کالری انرژی تولید می‌کند.

 

 

خواص درمانی توت

 

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.

 

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.


نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.


توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

 

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.


توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

 

جوشانده پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌کننده مزاج است.

 

توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

 

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

 

منبع: beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۲۲
admin


 

آشنایی با خواص آناناس

 

 

این در حالی است که تاثیر آناناس در مورد افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن از دیرباز شناخته شده بود و پزشکان همواره توصیه می‌کنند که بیماران پس از عمل‌های جراحی یا دچار شدن به بیماری‌های عفونی آناناس مصرف کنند.

 

 

خواص‌خوراکی‌ها- در حالی که روز به روز تعداد میوه‌هایی که خاصیت ضد سرطانی دارند، افزایش می‌یابد، دانشمندان آناناس را نیز جزء میوه‌های ضد سرطان طبقه‌بندی کرده‌اند.

 

 

این در حالی است که تاثیر آناناس در مورد افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن از دیرباز شناخته شده بود و پزشکان همواره توصیه می‌کنند که بیماران پس از عمل‌های جراحی یا دچار شدن به بیماری‌های عفونی آناناس مصرف کنند.

 

 

آشنایی با خواص آناناس

 


دانشمندان می‌گویند در آناناس نوعی ماده وجود دارد که عملکرد پروتئینی را که در 30 درصد سرطان‌ها دخیل است، متوقف کرده و قادر است سیستم ایمنى بدن را براى هدف قرار دادن و نابود ساختن سلول هاى سرطانى تحریک کند.

 


این خاصیت آناناس به ویژه در مورد سرطان سینه، ریه، روده بزرگ، تخمدان و سرطان پوست به اثبات رسیده است. گفتنی است آناناس حاوی کربوهیدرات ، پروتئین ، چربی و آب است .

 

 

همچنین کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم، سدیم و منگنز از دیگر املاح و مواد معدنی تشکیل دهنده آناناس به شمار می‌آیند. آناناس منبع غنی از ویتامین C بوده و حاوی ویتامین A و B1 و B2 است.

 

منبع: beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۲۰
admin


 

 

خواص آلبالو و گیلاس

 

 

اسم من ((آلبالو)) است !

ما دو برادریم یکى بنام آلبالو و یکى بنام گیلاس .

براى چاقها نعمت بزرگى هستم .

در هسته و دمم خواص بسیارى هست.

ماسک برادرم گیلاس براى زیبایان بسیار مفید است

 

 

ما دو برادر هستیم یکى به نام آلبالو و دیگرى گیلاس و از ترکیبمان آلبالو گیلاس به عمل آمده است . به من آلوبالو و آلو بو على هم گفته اند. رنگ من سرخ است ولى برادرانم گیلاس به رنگهاى صورتى سرخ - زرد و سیاه ظاهر شده اند. طعم من ترش و برادرانم شیرین و گاهى میخوش مى باشند همه ما برادران سرشار از ویتامین هاى آ - ب - د - و ث هستیم موادى مانند منیزیم - کلسیم و آهن زیاد داریم و کمى هم داراى سدیم و پتاسیم و روى و فسفر مى باشیم . ترشى خون را پائین مى آوریم . ادرار را زیاد مى کنیم و براى مبتلایان به نقرس - رماتیسم و مفاصل شراین غذاى مفیدى هستیم .

 

 

برادرم گیلاس سینه را نرم مى کند. معده را ضد عفونى مى نماید. و تخمیر معده را از بین مى برد و از این رو یبوست را معالجه مى کند و اسهال مخصوصا اسهال خونى را شفا مى بخشد، و بسیار سهل الهضم است . براى مبتلایان به مرض چاقى یک غذاى ایده آل است و مبتلایان و کسانى که مى خواهند لاغر شوند مى توانند گیلاس را قبل از غذا میل نمایند. زیرا خوردن گیلاس قبل از غذا شخص را سیر مى کند و جلوى اشتها را مى گیرد و در عین حال او را چاق نمى نماید و این ، به علت آن است که قند گیلاس با قند انگور متفاوت است و روى همین اصل ، براى مبتلایان به مرض قند بسیار نافع بوده و خوردنش ضررى ندارد، هیچوقت گیلاس را بعد از غذا و سر سیرى نخورید. زیرا معده را سنگین و ایجاد تخامه مى نماید.

 

 

من خودم صفرابر خوبى هستم ، قى و اسهال صفراوى را درمان مى کنم . عطش و التهاب را کم مى کنم و دوست معده و کبد هستم - میوه ى خشک شده من کمى قابض است .

 

 

چنانچه مغز هسته مرا گرفته با یک دهم وزنش ، رازیانه جوشانده ، و میل نمایید، سنگهاى کلیه و مثانه را از بین میبرد.

 

 

صمغ درخت من و برادرانم سینه را نرم مى کند و رنگ رخسار را باز کرده ، قلب را جلا مى دهد. براى درمان سرفه بهتر است که صمغ را گرفته با آب سرد میل نمایید.

 

 

یکى دیگر از مزایاى برادرم گیلاس آن است که دم کرده دم آن ادرار را زیاد مى کند و این خاصیت او شهرت جهانى دارد.

 

 

خواص آلبالو و گیلاس

 

 

جوشانده برگ گیلاس در شیر ملین است .

 

 

ماسک زیبایى که با گوشت گیلاس تهیه مى شود، پوست را نرم و رنگ رخسار را باز مى نماید و براى این کار بهتر است که از گیلاسهاى درشت خراسانى استفاده کنید و گوشت آنها را روى صورت بمالید و بگذارید مدتى بماند.

 

 

گیلاسهاى خراسانى که در قشم و میگون کاشته شده و از آب رودخانه شمشک سیراب مى شوند، فسفر بیشترى دارند و روى این اصل در مقابل آفات نباتى قدرت مبارزه بیشترى دارند و خوردن آنها مغز را تقویت مى نماید. و در اینجا بد نیست بدانید که بزرگترین معدن فسفر دنیا در شمشک قرار دارد.

 

منبع: beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۱۸
admin


 

 

خواص داروئی انگور

 

 

نام انگلیسی : ( Grape (Vine

 

 

نام علمی : Vitis

 

 


کلیات گیاه شناسی

 


درخت انگور که درخت مو نیز نامیده میشود درختچه ای است بالا رونده که از دیوار و درختان مجاور بالا می رود . ساقه آن گره در و دارای بگهای متناوب است . برگهای انگور دارای پنج لوب دندانه دار و برنگ سبز تیره می باشد . گلهای آن کوچک ، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر می شود . میوه درخت انگور ، گوشتدار و شیرین و برگهای مختلف است .

 


ترکیبات شیمیایی:

 


کلیه قسمت های درخت انگور قابل استفاده دارویی است . بنابراین هر قسمت را جداگانه بررسی می کنیم .

 


1)برگ مو : دارای ساکارز ، لوولز Levulose ، اینوزیت Inosite ، مواد نشاسته ای و تعدادی اسیدهای آلی است .

 


2)دم خوشه انگور : دارای تانن ، مواد رزینی ، تارتارات پتاسیم و اسید های آلی است .

 


3)غوره ک میوه سبز رنگ و نارس انگور است که دارای طعم ترش می باشد . غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک ، اسید گلوکولیک Glucolique Acid و قند می باشد .

 


4)انگور رسیده : در صد گرم حبه انگور مواد زیر موجود است :

 


آب 75 گرم

 


پروتئین 1/3 گرم

 


مواد قندی 20 گرم

 


کلسیم 12 میلی گرم

 


فسفر 0/4 میلی گرم

 


آهن 0/4 میلی گرم

 


سدیم 3 میلی گرم

 


پتاسیم 
175 میلی گرم

 


ویتامین آ 100 گرم

 


ویتامین ب 1 0/05 میلی گرم

 


ویتامین ب 2 0/03 میلی گرم

 


ویتامین ب 3 0/3 میلی گرم

 


ویتامین ث 4 میلی گرم

 


5-پوست انگور دارای تانن ، تارتارات پتاسیم ، اسید های آزاد و مواد معدنی می باشد .

 


6-هسته انگور : در هسته انگور مقدری روغن و تانن موجود است . روغن هسته انگور Grape seed oil برنگ زرد مایل به سبز است . این روغن فاقد بو و دارای طعمی مطبوع می باشد . روغن هسته دارای تری گلیسیرید ، اسید اولئیک ، اسید پالمتیک ، اسید لینولئیک ، اسید استئاریک و اسید آراشیک می باشد .

 


خواص داروئی:

 

 

خواص داروئی انگور

 


خواص درمانی میوه انگور

 


انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است .

 


1) اخلاط بدن را متعادل می کند .


2) بسیار مقوی و مغذی است .


3) خون را تصفیه می کند .


4) سینه و ریه را صاف و تمیز می کند .


5) برطرف کننده یبوست است .


6) انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است .


7) در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است .


8) برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود .


9) برای درمان نقرس بسیار مفید است .


10) آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد .


11) انگور بهترین میوه برای کسانی است که می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از ساید اوریک ، سنگ های صفراوی و مسمومیت های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه ) پاک کنند . اینگونه اشخاص باید در هر فهته بمدت 2 روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که هر دو ساعت یکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند . مقدر مصرف روزانه تقریبا 2 کیلو گرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف کنند فقط می توانند آب بنوشند .


12) رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و واسیر نیز مفید است .


13) برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست ، آب انگور تازه را با یک تکه پنبه بصورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیمگرم محتوی کمی جوش شیرین بشوئید .


14) زیاده روی در مصرف آّب انگور بطور مداوم ایجاد سنگ کلیه می کند .

 


خواص طبی روغن هسته انگور

 


خواص داروئی انگور

 


روغن هسته انگور گرم کننده بدن است ، این روغن ضد یبوست می باشد . از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می شود.

 


خواص طبی هسته انگور

 


هسته انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است :


1) دارای تانن است بنابراین قابض است .


2) اسهال را برطرف می کند .


3) ترشح ادرار و اسپرم را کم می کند .


4) گرد هسته انگور را برای درمان به مسلولین می دهند .


5) هسته انگور برای آنهایی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است .

 


خواص طبی پوست انگور

 


پوست انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است :


1- پوست انگور را خشک کرده و می سوزانند خاکستر بدست آمده را برای درمان اکثر زخم ها استفاده می شود .


2- پوست انگور دیر هضم است و بهتر است که در موقع خوردن پوست آنرا بیرون آرود .

 


خواص طبی غوره

 


غوره که بانگلیسی Un-ripe grape نامیده می شود از نظر طب قدیم ایران سردو قابض است :


1.در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است .


2.آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است .


3.بیماری اسکوربوت که بعلت کمی ویتامین C در بدن می باشد با آب غوره درمان می شود .


4. آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است .


5.در دفع زردی موثر است .


6.خوردن آب غوره بلوغ دختران را جلو می اندازد و قاعده را باز می کند .


7.حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .


8.آب غوره تقویت کننده کبد است .


9.برای برطرف کردن ورم گلو آ غوره قرقره کنید .


10.برای دفع کرم و روده و تقویت معده باید بمدت پنج روز آش آب غوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید البته در اینمدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید .


11.آب غوره درمان کننده پا درد و کمر درد می باشد . برای معالجه میتوان بمدت دهروز آش آب غوره مصرف نمود . البته از خوردن غذاهای سنگین در اینمدت اجتناب کرد .


12.ترشی غوره نیز معالجه رماتیسم و سیاتیک است .

 


خواص طبی برگ مو

 


1. برگ مو قابض است .


2. دم کرده برگهای جوان مو اسهال خونی را برطرف می کند .


3. برای خونریزیها مفید است .


4. در رفع نقرس و زردی موثر است .


5. استفراغ را برطرف می کند .


6. در رفع اختلالات گردش خون مربوطه به دوره بلوغ و یائسگی موثر است .


7. هنگامیکه پوست صورت قرمز می شود و ملتهب است خوردن دم کرده آن اثر مفید درد .


8. گرد برگهای جوان و خشک شده مو ، اثر خوبی در رفع خونریزیهای رحیم و خون آمدن از بینی درد .


9. برای برطرف کردن سرمازدگی دست و پا جوشانده برگ مو را تهیه کرده و دست و پا را بمدت 15 دقیقه در آن قرار دهید .


10. برای تهیه دم کرده برگ مو ، مقدر 15 تا 20 گرم برگ مو را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید 10 دقیقه بماند .


11. از دم کرده برگ مو می توان برای شستشوی چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده کرد .


12. دم کرده برگ مو برای رفع واریس مفید است .

 


طرز استفاده:

 

 

به مبحث نسخه پیچی گیاهان دارویی برای بیماری مورد نظر مراجعه نمایید.

 


مضرات :

 

مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .

 

منبع: beytoote.com


برای حمایت از ما میتوانید فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود فایل

حجم:1kb

۰ نظر ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۱۳
admin
>